Agressie bij Niet Aangeboren Hersenletsel

Geen enkele cliƫnt met niet aangeboren hersenletsel (NAH) is hetzelfde. Iedere persoon is verschillend en situaties zijn vaak onvoorspelbaar. Dit vraagt veel creativiteit en incasseringsvermogen van verpleegkundigen en verzorgenden die met deze doelgroep werken.

De training gaat vooral in op de onvoorspelbaarheid van de cliƫnten. In veel situaties werken gangbare methodes prima. Deze methodes gaan uit van geweldloze communicatie (NVC), feedback regels en positieve psychologie. Bij de NAH doelgroep lopen medewerkers echter dagelijks tegen uitzonderingen en verrassingen aan. In die gevallen is het handig om volgens vaste principes te kunnen werken: accepterend, directief, bekrachtigend en eigen veiligheid. Samen gaan we op zoek naar effectieve interventies.

Omgaan met frustratie

Frustratie wordt vaak genegeerd of gebagatelliseerd. Door een focus op de uitvoering van de zorgtaak kunnen zorgmedewerkers onbedoeld voorbij gaan aan emoties van de cliĆ«nt. Het is de kunst om spanning waar te nemen en te erkennen. Het de-escaleren van oranje gedrag naar groen gedrag is een bewust proces van aansluiten bij emoties en in verbinding komen. Medewerkers hebben 50% aandeel in de interactie met de cliĆ«nt. Benut dit aandeel en beĆÆnvloed iemand met NAH positief.

Inhoud van de training

  • het onbegrepen gedragĀ onderzoeken en leren begrijpen
  • bewustwording van eigen non verbale houding
  • de grenzen van de cliĆ«nt en van jezelf leren kennen en respecteren
  • het principe van directief communiceren toepassen

In deze training gaan deelnemers actief aan de slag met elkaar en met acteurs. Het is een afwisselend programma met duo-oefeningen, brainstormsessies, videomateriaal en uitwisseling van ervaringen. Wanneer deelnemers van diverse disciplines en verschillende afdelingen elkaar in een sessie ontmoeten, komt het aanwezige individuele potentieel beschikbaar voor de organisatie. Iedereen doet dingen goed en heeft zijn/haar handigheidjes waar collegaā€™s van kunnen profiteren.

Trainingsdoelen

  • Inzicht in eigen aandeel; verantwoordelijkheid nemen voor eigen gevoel
  • Accepteren dat het soms een beetje tegen zit
  • Bewust van de eigen non-verbale houding
  • Spanning bij cliĆ«nt erkennen en reduceren
  • Durven directief te handelen
  • Zelfverdedigingshandelingen uitvoeren met behoud van de relatie met de cliĆ«nt
  • Bekrachtigen: het positieve in een lastige situatie zien en benoemen

Meer weten over de diensten van CURA Nederland

Neem voor vragen over onze manier van werken of de mogelijkheid van begeleiders in uw situatie gerust contact met ons op. Via de button vraagt u eenvoudig een vrijblijvende offerte aan. Bent u met spoed op zoek naar een ervaren begeleider? Onze begeleiders zijn 24/7 beschikbaar en landelijk inzetbaar.

Vertrouwelijkheid en anonimiteit van de cliƫnten wordt bij ons ten allen tijde gerespecteerd.

Send this to a friend