Veiligheid voor uw zorginstelling

Essentieel bij het voorkómen van incidenten is op tijd spanningsopbouw en verandering van gedrag signaleren.

Grenzen herkennen en erkennen - van cliënten, collega's en jezelf. En grenzen aan kunnen geven is belangrijk in het kader van veilig en gezond werken. Daarom werken wij graag de-escalerend.

Ingrijpen in 4 stappen CURA begeleiders

  • Stap 1: kalmeren.
    Het werkt vaak kalmerend op een cliënt als je de strijd negeert, contact maakt, actief luistert en respect toont door je cliënt serieus te nemen. Vraag naar emoties én de feiten. Toon begrip en geef eventueel extra informatie. Probeer deze fase positief af te sluiten.
  • Stap 2: grens stellen.
    Vraag je cliënt om ook naar jou te luisteren en te stoppen met zijn agressieve gedrag.
  • Stap 3: consequenties aangeven.
    Blijft je cliënt agressief gedrag vertonen, geef dan de consequenties aan: "Als u doorgaat met dit gedrag, moet ik het gesprek beëindigen." Geef eventueel aan welk gedrag je wel en niet accepteert, zodat je cliënt een keuze heeft. Gebruik ik-boodschappen. Let op de reactie van je cliënt. Als de spanning stijgt, veer dan mee, bijvoorbeeld door te zeggen: "Ik begrijp dat u het moeilijk vindt."
  • Stap 4: gesprek beëindigen.
    Als dit alles niet helpt, beëindig dan het gesprek, ga weg en/of sla alarm. Je bepaalt zelf wanneer je dat doet, maar hanteer persoonlijke bedreiging in elk geval als grens.

Meer weten over begeleiders van CURA Nederland

Neem voor vragen over onze manier van werken of de mogelijkheid van begeleiders in uw situatie gerust contact met ons op. Via onderstaande button vraagt u eenvoudig een vrijblijvende offerte aan. Bent u met spoed op zoek naar een fysieke begeleiders? Onze begeleiders zijn 24/7 beschikbaar.

Vertrouwelijkheid en anonimiteit van de cliënten wordt bij ons ten allen tijde gerespecteerd.


BEL ONS CONTACT OPNEMEN